FOTELBRINGA
1. Az első fotelbringám:
Nem tudom, mond-e valakinek valamit ez a szó, hogy rekumbens. Nem szitokszó, társaságban is lehet használni. Én először Dr. Nagy Sándor Bicajos könyvében találkoztam vele, kb. 1990-ben. Már akkor megtetszett, és reméltem valaha én is fogok ilyet használni. Miután számos sokkal szakavatottabb forrás van az interneten, csak néhány szóban röviden mi is a rekumbens. A szó latin eredetű, félig hátrahanyatló testtartásra utal, ahogyan a római lakmározó patríciusokat látni az ókori vázákon. Szabad fordításban magyarul fekvőkerékpár, hanyattjáró vagy komótkerékpár. Tulajdonképpen a véletlenen múlt, hogy a mai kerékpár nem így néz ki. Valamikor a múlt század harmincas éveiben Francois Faure a Velocarnak nevezett rekumbensével minden versenyt megnyert. Ez nem csoda, hiszen légellenállás, ergonómiai kialakítás, erőkifejtés szempontjából sokkal előnyösebb a mai kerékpárnál. A konzervatív szemlélet és a nyilvánvaló üzleti érdekek motiválta "hogyan kell kinézni egy kerékpárnak" szabályozás a rekumbensek alkonyát jelentette. De mint a Phoenix madár saját hamvaiból feltámadt számos országban. Nálunk egyelőre kevesen használják, idő kérdése és itt is népszerű lesz.
Saját használatra építgettem kerékpárokat, de egy rekumbens túl nagy falatnak látszott. Ezért lementem Szolnokra 2006-ban egy nemzetközi kerékpáros találkozóra, ahol volt fotelkerékpáros szekció is. Találkoztam rendkívül szimpatikus emberekkel, akik többnyire maguk készítették gépeiket. Minden típust, ami ott fellelhető volt kipróbáltam, a kétkerekűeket, a háromkerekűeket. Hamar összeállt bennem, hogy pontosan milyet szeretnék. A magyarországi ügyes kezű gyártók összeszámlálásához talán egy kéz is elég. A táborban három ilyen hozzáértővel találkoztam, akik mint emberek is nagyon szimpatikusak voltak. A távolságokból adódó problémát egyikük önmagában is bizalmat keltő szavai oldották fel, mondván, ő tud egy magánál sokkal ügyesebb rekumbens építőt, aki nagyon közel lakik hozzám. No így jutottam el a MESTERhez, aki végül a gépet elkészítette. És igaza volt, nem találkoztam még ilyen ügyes és igényes emberrel, akivel a világ dolgairól is jót lehet beszélgetni. Többszöri egyeztetés után elkezdődött az egyedi gyártás, három hónapig tartott, hetente, kéthetente találkoztunk. És 2006.november 20-án elkészült az általam K1 modellnek nevezett gép.
2. Gyakori kérdés
Sokszor megállítanak, kérdeznek és ez a kérdés hangzik el a leggyakrabban: Nem kényelmetlen és nehéz a fotelbringát hajtani? A kérdésre kérdésekkel válaszolok.
- · Van-e a hagyományos kerékpár nyeregnél kényelmetlenebb ülő alkalmatosság (talán csak a nyereg cső)?
- · Van-e rosszabb testtartás, mint a görnyedt kerékpáros testtartás? (lásd a képet is!)
- · Vajon ki fárad el jobban, aki a hátát és egyéb gömbölyű testrészeit kényelmesen megtámasztva hajt, vagy aki egy nyeregben ülve görnyed?
- · Vajon kinek fog jobban fájni a háta, gömbölydedsége, karja, nyaka?
- · Melyik kerékpárosnak nagyobb a légellenállása, a magasan ölő (görnyedő) hagyományosnak vagy az alacsonyan ülő / fekvő fotelkerékpárosnak?
- · Ki lát többet, aki előre görnyedve nézi az aszfaltot, vagy aki ülő helyzetben a nyak kitekerése nélkül bámészkodhat?
- · Kinek van mélyebb légzésre, avagy ki kap több oxigént?
A fenti képen látható, hogy milyen nagy a keresztcsontra (sacrumra) ható terhelés egy fotelkerékpárosnál (45 kg) valamint egy hagyományos kerékpárosnál (450 kg). Mintegy tízszeres a különbség. Forrás: http://generationsfutures.chez-alice.fr/velo/vc_avantages.htm
3. Miért jó egy rekumbens? Irta: Murlasits Attila
Az első és legfontosabb dolog, amiért érdemes rekumbenst használni, az a komfort. A test kényelmes pozícióban van, mentesül a problémákat okozó megterhelésektől. A karok és a csuklók nem terheltek, mivel nem nehezedik rá a test súlya. A nyak és a váll szintén pihenhet, mivel nem kell felemelt helyzetben tartani a fejet előrenézéshez. A rekumbens ülés nem egy kényelmetlen, feneket bántó alkalmatosság, inkább olyan, mintha kedvenc fotelünkben ülnénk és mondjuk a TV-t néznénk. Kellemesen, ergonomikusan támasztja meg a hátunkat és alfelünket. Ha rekumbenssel kerekezünk, többé nem kell megtapasztalnunk a szokásos kerékpárral összefüggő egészségügyi problémákat.
Nagyon kényelmes. Az ülése nagyobb és valódi ülési pozíciót (akár egy fotelben) tesz lehetővé. Nem egy vékony valamin kell feszengeni, mely dörzsöl a használatkor, hanem egy kényelmes fotelben foglalhatunk helyet bringázáskor. A kormány lehet vállmagasságban az ülés felett, de lehet az ülés alatt is, így a karok természetes, leengedett helyzetben vannak. A fekvőbiciklik jóval komfortosabb kerékpározást tesznek lehetővé, hiszen sokkal hosszabb távolságot lehet megtenni nyaki, csukló- és hátfájdalmak illetve nyereg okozta problémák nélkül.
Sokat vitatkoznak például az orvosok is azon mostanában, hogy a biciklis ülés-e az okozója a sok urológiai problémának, esetenként az impotenciának. Nem kívánva állást foglalni a kérdésben, abban azért biztosak lehetünk, hogy egy rekumbens ülés nem is érintkezik a kritikus területekkel, melyek a hagyományos ülés esetében felfekvő és teherhordó felületként szolgálnak vérellátási nehézségeket okozva.
Egy másik előnye a rekumbens ülőpozíciónak a szabadabb mellkas és rekeszizom, ami könnyebb légzést tesz lehetővé. Ezáltal hosszabb túra megtételére vagyunk képesek és kevesebb fáradtsággal, frissebben érhetjük el úti célunkat.
Sok fiatal számára - akik még a komforttal és az egészségügyi problémákkal nem igazán foglalkoznak - a legfontosabb szempont, ami miatt mégis rekumbenst vásárolnak, az a nagyobb elérhető sebesség. Ez annak köszönhető, hogy a hagyományos kerékpárokhoz képest (de még az országúti versenybringákkal összehasonlítva is) a frontfelület egy rekumbens esetében általában sokkal kisebb. Ezáltal kisebb a légellenállás, melynek leküzdésére megy el a befektetett energiánk jelentős, akár 80%-a is.Jellemzően az emberi erővel hajtott járművekkel elért sebességi csúcsokat rekumbensekkel tartják.Mindezeket összefoglalva a rekumbensek ajánlhatóak hosszú túrákra ugyanúgy, mint a napi hobbi ill. gyorsasági kerekezésre.
4. A fotelbringa történetéből (írta: Murlasíts Attila)
Az első rekumbensek az 1800-as évek közepén tűntek fel (Macmillan Velocipede és a Challand Recumbent). 1933-ban Charles Mochet épített egy fekvőbiciklit, melyet ”Velocar”-nak nevezett el. 1933 és 1938 között egy profi kerékpáros, Francois Faure ezzel a rekumbenssel számos sebességi csúcsot állított fel. Párizsban 1933. július 7-én megdöntötte az akkor már 20 éve fennálló egy órás távolsági rekordot, mely 44.247 km volt. Az ő eredménye 45.055 km volt, tehát jelentősen több. Ez a rekord azonban sajnálatos vitát szült a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségen (Union Cycliste Internationale = U.C.I.) belül, mely a kerékpáros versenyek felügyeleti szervezete. A vita azért robbant ki, mert pár nappal később egy másik kerékpáros is megdöntötte a csúcsot egy hagyományos biciklivel, ha nem is ilyen mértékben; így felmerült a kérdés, hogy elfogadható-e egyáltalán a rekumbens bicikliként avagy sem. Amennyiben igen, úgy az új csúcsot a rekumbenssel induló Faure nevével kell bejegyezni, ellenkező esetben a másik versenyző a csúcsdöntő. 1934-ben az U.C.I. a gyártók nyomására Faure ellenében hozta meg a döntését és elfogadott egy új kerékpár definíciót, melynek révén kizárta az összes rekumbenst és aerodinamikus járművet a további kerékpáros versenyekből. Ez az oka annak, hogy a fekvőbicikli háttérbe szorult. Nem szerepelhetett az ismert versenyeken, sokan nem is tudtak létezéséről, nem gyártották tömegesen, ezáltal nem tudott elterjedni a hétköznapi használatban sem.
Forrás: http://ambringa.hu/hasznos/rekumbensfaq/
5. Fotelbringa szótár
A fotelkerékpárok és határtudományai környékéről összegyűjtöttem azokat a neveket, amelyekkel valamikor találkoztam, a lista nem teljes és nem mind veendő komolyan -:). Először is a családban használatos nevek: A fiam a kétkerekűt rekumbálónak, a háromkereküt trikumbálónak nvezi, anyám is beszállt a névadásba, Ő rekumbátornak illetve trikumbátornak hívja. A burkolt fotelkerékpár, azaz a VELOMOBIL magyarosítására tettem próbát, de valószínűleg egyiksem üti meg azt a szintet, amit a velomobil név nagyon jól tükröz a VELOciped és az autoMOBIL szavak atraktív összeillesztéséből. Ime a velomobil egyelőre nem Kazinczy díjas "ferdítése": BRINGAKOCSI, BRINGAUTÓ, BURKOLTBRINGA, BRINGAHINTÓ.
És akkor jöjjön a fekvőbringa tudományok nevezéktena:
Magyar: kétkerekű fotelkerékpár, háromkerekű fotelkerékpár, fotelbringa (ez a leggyakrabban használt név!), fotelkerékpár, fekvőbringa, fekvőkerékpár, komfort bicikli, fekvőbicikli, fotelbicikli, rekumbens, komotkerékpár, reku, rekumbáló -:), kapálógép -:), kapálodzógép -:), egyedi kerékpár, különleges meghajtású kerékpár, emberi erővel hajtott jármű, hanyattbringa, hanyattjárgány, hanyattjáró, hanyatthajtány, Rövid Tengelytávú Bringa (SWB), Kompakt Hosszú Tengelytávú Bringa (CLWB), Hosszú Tengelytávú Bringa (LWB), trike, trájk, trikumbáló -:), zárt fotelkerékpár, velomobil, alsó kormányos, felső kormányos, indirekt kormányzású, elektromos agymotor, HUB motor, agyváltó,
English: recumbent, comfort-bike, recliner, bent, tadpole, delta, SWB (short wheelbase), LWB (long wheelbase), HPV (Human Powered Vehicle), velomobile, velocar, indirect steering, under-seat steering, (USS), over-seat steering (OSS), above-seat steering (ASS), Brushless Hub Motor, HUBmotor, DC Brushless HUB Motor for elektric Bicycle,
German: spezialrader, liegerad, velomobil,
Danish: sofacyklen, liggecykler,
French: vélo-couché,
Dutch: ligfiets,
Czech: lehocipedu,
Slovak: ležadlový bicykel,
Russian: веломобиль, трайк, лигерад,
Bulgarian: лежaщu вeлосuпeды
Polish: rower poziomy, rower leżący, glebogryzarka -:), gelboZgryzarka -:),
Greek: ξαπλωμένη,
Croatian: ležeći , koji počiva , naslonjen,
Italian: Le biciclette reclinate,
Portuguese: bicicletas recumbent,
Romanian: bicicleta tip "recumbent" orizontala,
Spanish: bicicletas reclinadas, reclinado,
Swedish: trehjulig liggcykel, trehjulig trike,
Serbian: rikambent tricikle,
Slovenian: ležeče kolo, ležečih kolesih, lezikolo,